GroenLinks-PvdA letters op het podium van het TK verkiezingscongres 2023

Partijcongres 2024

3, 2, 1… GO! Op 20 april 2024 vliegen we uit de startblokken voor niet één, niet twee, maar eigenlijk drie congressen op één dag. Zien we je daar?

Op dit partijcongres

In Omnisport trappen de PvdA-leden de dag ’s ochtends af met hun eigen partijcongres. Na de lunch pakt GroenLinks het stokje over. Als beide partijcongressen zijn afgerond, gaat de blik richting de Europese verkiezingen. Tijdens het gezamenlijke congres stellen de leden van GroenLinks en de PvdA samen het verkiezingsprogramma vast. We sluiten af met vlammende speeches van Frans Timmermans en onze Europese lijsttrekker Bas Eickhout. En natuurlijk met een borrel in de derde helft!

Dagprogramma in het kort*

• 09.00 uur: Deuren open
  • 09.30-12.00 uur: Congres PvdA
  • 12.30-14.30 uur: Congres GroenLinks
  • 15.00-17.00 uur: Gezamenlijk congres
  • 17.00-19.00 uur: Gezamenlijke borrel

* Houd deze site in de gaten, de precieze tijden kunnen nog schuiven.

Motie linkse samenwerking

Op de congressen zullen de partijbesturen van GroenLinks en PvdA een motie indienen over de vraag hoe we in de toekomst onze samenwerking willen voortzetten. In de motie staat een planning waarin we in 2026 een besluit nemen over de vorm van de samenwerking. Wordt het een fusie, nieuwe partij of blijvende alliantie? Het is aan de leden om dat de komende jaren te bepalen. Op de sites van GroenLinks en de PvdA kun je de motie bekijken.

Programma & activiteiten

Je hoeft zeker niet de hele dag stil te zitten in Omnisport. Sterker nog, we zorgen dat de links-progressieve beweging écht in beweging komt met een goedgevuld randprogramma. Klik hieronder voor het complete blokkenschema.

Lunch

Drie congressen op één dag is topsport. En dat lukt niet op een lege maag. Daarom lunchen we op 20 april gezellig samen met de leden van GroenLinks en de PvdA. Het is niet meer mogelijk om vooraf lunch te bestellen, maar je kunt ter plekke broodjes kopen. En zelf lunch meenemen kan natuurlijk ook.

Bereikbaarheid

Omnisport Apeldoorn is uitstekend bereikbaar per trein, fiets, bus of auto. Vanaf treinstation Apeldoorn Osseveld is het ongeveer 10 minuten lopen naar Omnisport, en vanaf Apeldoorn De Maten 12 minuten. Vanaf Station Apeldoorn Centraal kun je ook de bus of ov-fiets nemen. Verder is Omnisport makkelijk te bereiken met de auto, en er is genoeg ruimte om te parkeren.

Aanmelden partijcongres 2024

Meld je hier aan voor het partijcongres van GroenLinks en de PvdA op 20 april 2024 in Omnisport in Apeldoorn. Je hoeft je alleen aan te melden als je fysiek aanwezig wilt zijn. Het congres is voor iedereen online te volgen. Als lid kun je ook online meedoen aan stemmingen zonder je vooraf aan te melden.

Naam(Vereist)
Van welke partij(en) ben je lid?(Vereist)
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Congresinformatie en stukken

• Alles over het PvdA-congres

Het congres van de PvdA vindt plaats op 20 april van 10.00 tot 11.30 uur.

• 2 februari: Opening ledenkamer voor moties
    • 15 maart: sluiting stemlokaal voor moties
    • 12 april: publicatie congresbundel
    • 18 april: Alle stemgerechtigde leden ontvangen hun inlogcode om te stemmen (stemmen kan pas op 20 april)

Agenda

• Benoemingen: vier leden van de beroepscommissie, één lid van het partijbestuur, één reservelid van het partijbestuur, één penningmeester van het partijbestuur, vijf leden van de PES-delegatie en drie leden van het presidium
    • Moties

• Alles over het GroenLinks-congres

Het congres van GroenLinks vindt plaats op 20 april van 12.30 tot 14.00 uur.

• 6 april: Publicatie congreskrant
    • 10 april 12.00: Deadline voor moties
    • 19 april: Publicatie dagkrant
    • 20 april: Congres

• Wijziging huishoudelijk reglement
    • Verkiezen partijbestuursleden:
      • Interne partijontwikkeling
      • Penningmeester
    • Verkiezen twee leden toezichtraad
    • Benoemen referendumcommissieleden:
      • Herbenoeming voorzitter
      • Herbenoeming lid
      • Benoeming lid
    • Benoemen lid interne kandidatencommissie
    • Moties
    • Vaststellen jaarrekening
    • Vaststellen verantwoordingen

• Lees de Congreskrant van GroenLinks
    • Lees de jaarrekening van GroenLinks over 2022
    • Lees de voorgestelde wijziging op het huishoudelijke reglement.
    • Lees in de amendementenprocedure over hoe je de voorgestelde wijziging op het huishoudelijke reglement kunt amenderen. Gebruik voor een amendement dit format.
    • Een motie indienen kan tot 10 april 12.00 uur. Gebruik daarvoor dit format.
    • Op 6 april publiceren we in de congreskrant de verantwoordingen van de Tweede Kamerfractie, de Eerste Kamerfractie, de Eurodelegatie, het partijbestuur, de Europese Groene Partij, het congrespresidium, de referendumcommissie en de toezichtraad.
    • De ingediende moties publiceren we op 19 april in de dagkrant.
  • Alles over het gezamenlijke congres

Het gezamenlijke congres van GroenLinks en de PvdA vindt plaats op 20 april van 15.00 tot 17.00 uur.

Planning

• 12 aprilPublicatie amendementen EP-verkiezingsprogramma na online stemming.
    • 13 april om 11.00 uur – Deadline moties aan het gezamenlijke congres.
    • 16 april –  Publicatie congresbundel

Agenda

• Amenderen en vaststellen van verkiezingsprogramma voor de Europese verkiezingen.
    • Moties gericht aan de gezamenlijke TK-fractie, gezamenlijke EK-fractie, of de toekomstige gezamenlijke EP-fractie.
    • Speeches van Bas Eickhout en Frans Timmermans.