Het GroenLinks-PvdA logo in grote letters op het podium op het verkiezingscongres van 2023

Donderdag 6 juni: Europese verkiezingen

Alles over onze plannen, kandidaten en samenwerking in het Europees Parlement

Samenwerking in Europa heeft ons land vrede, welvaart en vooruitgang gebracht. Een sterk Europa is een sterk Nederland. Maar de groeiende invloed van populistische en radicaal-rechtse partijen zet dit onder druk. Zeker nu de wereld steeds onveiliger wordt, de ongelijkheid groeit, en de klimaatcrisis het leven dreigt te ontwrichten. Het antwoord op die uitdagingen is een sterk, groen, en sociaal Europa. Daar kunnen we voor kiezen tijdens de Europese Parlementsverkiezingen op donderdag 6 juni. Jij gaat toch ook?

Verkiezingsprogramma

In dit programma presenteren we onze plannen voor Europa. Samen strijden we voor een zeker bestaan, sterke democratie, en veiligheid en solidariteit over grenzen heen. Want we zijn sterker met elkaar. Je leest er alles over in ons verkiezingsprogramma.

Europees verkiezingsprogramma

10 plannen voor Europa

De Europese verkiezingen staan voor de deur en – je hoort het vast vaker – Europa is ontzettend belangrijk voor ons dagelijks leven. Maar wat wil GroenLinks-PvdA nou precies bereiken in de Europese Unie? Goede vraag! Hier vind je 10 concrete plannen waarmee wij Europa groener, socialer en sterker willen maken.

Samenwerking in de EU

We doen samen mee aan de Europese verkiezingen op 6 juni met één lijsttrekker, één kandidatenlijst en één verkiezingsprogramma. Maar onze Europarlementariërs zijn straks verdeeld over twee Europese fracties: De Groenen/EVA en S&D. Hoe werkt dat eigenlijk?

We leggen het uit

Je kunt gaan stemmen over:

De Europese verkiezingen zijn in Nederland op donderdag 6 juni 2024

Bas Eickhout tijdens het Klimaatcollege

Bas Eickhout

Lijsttrekker GroenLinks-PvdA Europa

Voor Bas Eickhout gaan groen en sociaal hand in hand. Klimaatverandering raakt de kwetsbaarste mensen het hardst. Dat vraagt om Europees beleid dat ambitieus én rechtvaardig is. Benieuwd naar wat hem drijft? Lees dan verder.

Kandidaat Europees Parlement: Mohammed Chahim

Anna Koolstra

Stem voor Europa op 6 juni - stem GroenLinks-PvdA

Ook jouw stem maakt het verschil op 6 juni

Maar 40% gaat naar de stembus: een herinnering helpt!

• Democratisch recht: Met de Europese verkiezingen bepaalt de opkomst wie er wint. Deze keer is dat sterker dan ooit, omdat veel radicaal-rechtse kiezers ook niet thuis zullen blijven. Onderzoek wijst uit dat het helpt als anderen je helpen herinneren om te gaan. Laat je e-mailadres bij ons achter om een herinnering te ontvangen. En vergeet niet je vrienden mee te nemen!

• Wie krijgt de macht: Europese beslissingen hebben steeds vaker direct invloed op je leven. Zoals over het minimumloon en ouderschapsverlof, maar ook over het klimaat. Met jouw stem beslis je mee over wie de macht krijgt: progressieve partijen óf radicaal-rechts. Zet donderdag 6 juni dus in je agenda!

• De opkomst van radicaal-rechts: Overal in Europa staan onze rechten en vrijheden onder druk. Zoals een goed inkomen, betaalbare woningen, onze natuur, veiligheid, en gelijkwaardigheid voor iedereen. Om dit te verdedigen, moeten we zo veel mogelijk links-progressieve mensen motiveren te gaan stemmen. Zullen wij het je helpen herinneren?

Voor Europa = voor Nederland

Samen kunnen we meer dan alleen. We beschermen de natuur en de rechten van werknemers tegenover de machtigste bedrijven. En we investeren in een bloeiende en duurzame Europese economie die werkt voor iedereen.

Voor Europa = voor het klimaat

Samen zorgen we voor een eerlijke klimaataanpak. We schaffen de miljarden aan fossiele subsidies voor vervuilende multinationals af. Dat geld gaat naar het isoleren van huizen, betaalbaar openbaar vervoer, en schone energie voor een lage prijs.

Voor Europa = voor onze veiligheid

Samen staan we sterker tegenover Poetin, Trump, en radicaal-rechtse leiders in Europa. We geven volle steun aan Oekraïne, bestrijden desinformatie, en beschermen gelijke rechten en vrijheden. Zo bouwen we aan een veilige toekomst.

Een hoge opkomst is belangrijker dan ooit

Samen kiezen we voor een sociaal, sterk, en groen Europa. Wie neem jij mee?

Stem voor Europa op 6 juni - stem GroenLinks-PvdA

Op donderdag 6 juni ga ik naar de stembus. Jij ook?

Europese verkiezingen

Doneer aan de campagne - iedere euro telt!

Een sterk, verenigd Europa is nu belangrijker dan ooit. Samen kunnen we kiezen voor een zeker bestaan, rechtvaardigheid, en groen beleid in Nederland én over onze landsgrenzen heen. Daarbij hebben we jullie hard nodig!

Hoe meer mensen doneren, des te sterker we ons geluid kunnen laten horen. Help je ook mee?

klimaatmars borden juichen

Sta op voor verandering!

Samen maken we het verschil. Of je nu lid wil worden, een ervaren campaigner bent, nieuw bij de partij, op grote of kleine schaal actief wil zijn: wij kunnen niet zonder jou. Dankzij onze vrijwilligers wordt onze beweging steeds groter. Doe je ook mee? Kijk hoe je in actie kan komen.