OV hoort voor iedereen bereikbaar te zijn. Daarom presenteert GroenLinks-PvdA-Kamerlid Habtamu de Hoop samen met collega-Kamerlid Olger van Dijk van NSC een initiatiefwetsvoorstel. Dit voorstel maakt voor provincies mogelijk om hun eigen openbaarvervoersbedrijf op te richten. Provincies krijgen zo zelf de kans om het bus- en treinvervoer te regelen en daarmee de lokale bereikbaarheid te verbeteren.
Op veel plaatsen in Nederland zijn er veel problemen rond het openbaar vervoer. Bussen en treinen rijden minder vaak en routes worden geschrapt. En in de provincie Zeeland heeft nog geen enkel bedrijf zich ingeschreven om vanaf 2025 het busvervoer te regelen. Geen bus in de provincie; moet je nagaan!
Het voorstel geeft provincies de mogelijkheid om een eigen OV-bedrijf op te richten. Zo zorgen we ervoor dat de bus of de trein overal beschikbaar, bereikbaar en betaalbaar is. Dit is soms hard nodig, wanneer er bijvoorbeeld te weinig commerciële vervoerders bereid zijn om dit te verzorgen. Een aantal grote steden, Amsterdam, Rotterdam, en Den Haag, hebben al een eigen vervoersmaatschappij en laten zien dat het kan.
GroenLinks-PvdA-Kamerlid Habtamu de Hoop:
“Het is steeds moeilijker om met het openbaar vervoer te reizen voor werk, school of een familiebezoek. Steeds meer buslijnen verdwijnen, veel bussen komen te laat, kaartjes dreigen onbetaalbaar te worden en de personeelstekorten lopen op. Zeker in landelijk gebied moet iedereen met trein en bus kunnen reizen zonder lang op een aansluiting te hoeven wachten of grote omwegen te moeten maken. Daarom willen wij provincies de mogelijkheid geven om een eigen OV-bedrijf op te richten. Zo zorgen we ervoor te zorgen dat het openbaar vervoer betrouwbaar en betaalbaar blijft.”
NSC-Kamerlid Olger van Dijk:
“De laatste jaren loopt de belangstelling van bedrijven om openbaar vervoer aan te bieden in de provincies terug, zoals ook het voorbeeld in de provincie Zeeland laat zien. In zulke gevallen is het goed dat provincies, net als al gebeurt in enkele grote steden, kunnen kiezen voor een eigen OV-bedrijf. Het gaat hierbij om een extra mogelijkheid, geen verplichting dus, voor provincies om een goed aanbod van openbaar vervoer in de provincie te kunnen leveren.”
Het initiatiefwetvoorstel wordt op dit moment beoordeeld door de Raad van State. In de afgelopen periode kon iedereen via een zogenaamde internetconsultatie hun mening geven over de wet. Daarna gaat de wet naar de Tweede Kamer.
Meer weten over onze plannen voor een beter Openbaar Vervoer? Dat lees je hier!