Portret van Esmah Lahlah

Portefeuille
Justitie en Veiligheid met nadruk op Rechtsbescherming
Volg mij op

Een waardig bestaan voor iedereen, in een solidair Nederland.

Esmah Lahlah is op 13 oktober 1979 in Helmond geboren. Ze was namens GroenLinks wethouder van Bestaanszekerheid, Kansengelijkheid en Talentontwikkeling in Tilburg en tevens eerste locoburgemeester van Tilburg.

Loopbaan

Esmah Lahlah studeerde Kinder- en Jeugdpsychologie aan Tilburg University. Daarnaast behaalde zij een Doctoraat Rechten aan de Tilburg Law School van diezelfde universiteit.

Na het afronden van haar studie ging Esmah aan de slag als staffunctionaris bij Stichting de Twern in Tilburg en werkte vervolgens als Hogeschooldocent Social Work bij Avans Hogeschool in Breda. Ook werkte ze als Universitair Docent bij Tilburg University en was ze Lector Integrale aanpak kindermishandeling aan de Hanzehogeschool Groningen.

Sinds juni 2018 is Esmah wethouder en eerste locoburgemeester in de Gemeente Tilburg. Ze heeft de portefeuilles Werk en Arbeidsparticipatie, Maatschappelijke participatie, Bestaanszekerheid, Jeugd en Kansengelijkheid, Sociale basis, Onderwijs en Kinderopvang, Taal en laaggeletterdheid, Emancipatie, Diversiteit en Inclusie. In 2021 werd ze uitgeroepen tot Beste Lokale Bestuurder van Nederland.

Bij de gemeenteraadsverkiezingen in maart 2022 was Esmah lijsttrekker voor GroenLinks In Tilburg. Onder haar leiding werd GroenLinks met 10 van de 45 zetels voor de eerste keer de grootste partij in de Tilburgse gemeenteraad.

Esmah Lahlah aan het woord

Een Nederland waar de overheid inwoners met vertrouwen, inleving en compassie behandelt. Waar je met een gerust hart kunt rondkomen, ook als je een kleinere beurs hebt. Een Nederland waar de klimaatcrisis serieus wordt aangepakt. Dat is waar ik mij elke dag voor inzet.

Als wethouder Bestaanszekerheid, Kansengelijkheid en Talentontwikkeling in Tilburg heb ik me de afgelopen jaren hard gemaakt voor een nabije overheid die met inwoners meedenkt, en er is om ze te ondersteunen als ze het – om welke reden dan ook – niet redden.

Maar de grote problemen op het gebied van bestaanszekerheid, asiel, wonen en het klimaat moeten in Den Haag worden opgelost. En daar wil ik aan bijdragen, als onderdeel van GroenLinks-PvdA. Met hoop en verantwoordelijkheid aan de slag met oplossingen die werken voor mensen.

Samen kan het.

Iedereen verdient een waardig bestaan: bekijk deze video over de drijfveren van Esmah