Lees het concept-verkiezingsprogramma

GroenLinks-PvdA presenteert concept-verkiezingsprogramma Sterker met elkaar

GroenLinks-PvdA presenteert het Europese concept-verkiezingsprogramma: ‘Sterker met elkaar’. Bij de Europese verkiezingen van 6 juni dit jaar doen de partijen mee met één kandidatenlijst en één verkiezingsprogramma. Een krachtig, groen en sociaal Europa is belangrijker dan ooit, en dat laten we zien in onze plannen.

Bas Eickhout, lijsttrekker voor GroenLinks-PvdA: “2024 is een cruciaal jaar. Kiezen we voor een Europa dat ons land versterkt, waarmee we gezamenlijk de uitdagingen als klimaat, ongelijkheid en internationale veiligheid aan kunnen gaan? Of kiezen we voor een verdeeld Europa, waar populisten en extremisten onze welvaart en leefbare toekomst op het spel zetten?”

In dit programma presenteert GroenLinks-PvdA zijn plannen voor een zeker bestaan, een sterke democratie en rechtsstaat, en veiligheid en solidariteit over grenzen heen. Op het gezamenlijk congres van 20 april wordt het verkiezingsprogramma definitief vastgesteld.

Onze speerpunten

• Bestaanszekerheid

• Er komt een crisisplan tegen de woningnood in heel Europa. Een Eurocommissaris wordt verantwoordelijk voor het recht op huisvesting.
    • Europa wordt op sociale wijze klimaatneutraal in 2040.
    • Europa strijdt voor een eerlijk loon en goede werkomstandigheden voor iedereen.
    • Er komt een stop op fossiele subsidies, dat geld gebruiken we direct voor het isoleren van woningen.
  • Rechtsstaat en democratie

• Geen Europees geld naar landen die de rechtsstaat schenden.
    • De persvrijheid en het maatschappelijk middenveld worden actief versterkt.
    • Betere bescherming tegen verspreiding van desinformatie en polariserende algoritmen op sociale media.
  • Veiligheid en internationale solidariteit

• Europa blijft Oekraïne in de oorlog tegen Rusland volledig steunen.
    • De Europese defensiesamenwerking wordt versterkt, de 2%-NAVO norm wordt gehaald.
    • Nederland haalt de 0,7% VN-norm voor ontwikkelingssamenwerking.
    • Humaan asielbeleid voor wie vlucht voor oorlog of geweld, maar ook meer regie op arbeidsmigratie.

Oorlogen en economische ontwikkelingen maken een sterk en daadkrachtig Europa noodzakelijk. Dat is in direct belang van Nederland.

Bas Eickhout – Lijsttrekker Europa GroenLinks-PvdA

Lees het concept-verkiezingsprogramma

Leden van GroenLinks en PvdA mogen amendementen indienen op het programma. Voordat het programma definitief wordt, stemmen de leden daarover. Alle informatie over de amendementen vind je hier.