Onderwijs en cultuur

2.6 Onderwijs en cultuur

Europa moet zich actief inzetten voor ons onderwijs en onze cultuur. Het budget voor kunst en cultuur in Europa moet dan ook fors omhoog. Europa is verbonden door gemeenschappelijke waarden, gedeelde geschiedenis en een gezamenlijke cultuur. Kwaliteitsonderwijs voor iedereen staat aan de basis van gelijke kansen en ontwikkeling. We willen dat iedere Europeaan, onafhankelijk van opleidingsniveau, de kans heeft om zich te ontwikkelen en Europa te leren kennen.

Daarvoor is een inclusief Erasmus+-programma nodig dat niet alleen voor universiteiten of HBO geldt, maar ook voor het MBO. Ook moet de studiebeurs voor een Erasmusuitwisseling toereikend zijn om iedereen de kans te geven van dit waardevolle initiatief te profiteren.

We bevorderen kennisuitwisseling tussen onderwijsinstellingen en grijpen gelijk in wanneer academische vrijheid in een EU-lidstaat in het gedrang is. Ook zorgen we ervoor dat nieuws, kunst en cultuur toegankelijk zijn voor iedereen. We stoppen dus met geoblocking van films, series en sport en introduceren een Europese museumkaart. Een Europees ticketsysteem voor concerten, theater en festivals moet ervoor zorgen dat het cultuuraanbod makkelijker beschikbaar wordt in de hele EU.