Leiderschap in de digitale wereld

Leiderschap in de digitale wereld

2.3 Leiderschap in de digitale wereld

We pakken de regie terug in het digitale domein met sterke en duidelijke regels die mensen, de maatschappij en het milieu vooropstellen in plaats van winstbejag. Zo doorbreken we de macht van grote techbedrijven uit de VS en China en bouwen de Europese afhankelijkheid daarvan af. Door leiderschap te tonen, kan Europa de standaard zetten voor de rest van de wereld. Want hoewel digitalisering en nieuwe technologie ons leven kunnen verrijken, kennen ze ook veel keerzijden. Door onze eigen voorwaarden te stellen aan nieuwe technologieën als kunstmatige intelligentie (AI), zorgen we ervoor dat deze technologieën betrouwbaar, veilig en milieuvriendelijk zijn. Door te bouwen aan alternatieven versterken we ook onze strategische autonomie. We maken de EU zo snel mogelijk digitaal autonoom. We zijn dan voor essentiële digitale infrastructuur niet langer afhankelijk van techbedrijven.

Dit vergt ook striktere regels voor sociale media. Omdat hun verdienmodel drijft op reclame-inkomsten doen ze er alles aan om gebruikers aan hun scherm gebonden te houden. De onderliggende algoritmes die bepalen wat wij te zien krijgen, zijn sterk verslavend en jagen desinformatie, haat en polarisatie aan. Online én offline heeft dit grote gevolgen voor zowel
individuele personen als onze democratie. Denk aan bedreigingen van politici en journalisten, steeds extremer maatschappelijk debat, en beïnvloeding van verkiezingen. Alleen door Europees samen te werken kunnen we de polariserende algoritmes en verslavende trucjes van sociale media aan banden leggen.