Nieuw boek Frans Timmermans: Nederland is van ons allemaal

Frans Timmermans kijkt serieus en reikt zijn arm naar het publiek tijdens de Banninglezing

“Nederland is van ons allemaal” is het nieuwe boek van GroenLinks-PvdA fractievoorzitter Frans Timmermans. Daarin waarschuwt hij kiezers voor het gevaar dat radicaal rechtse politici de rechtsstaat en Europese samenwerking ondermijnen. En laat hij zien hoe de nieuwe sociaal-democratie de verdeeldheid tussen mensen kan opheffen.

Volgens de partijleider is de opdracht van de rood-groene beweging om de voedingsbodem voor extreme ideologieën weg te nemen.

Frans Timmermans: “Het land snakt naar antwoorden die iedereen aanspreken. Antwoorden die niet slechts een deelbelang bevoordelen, maar zoveel mogelijk zekerheid en vooruitgang bieden aan de sociale meerderheid van ons land.”

Hij ziet het als opdracht van de roodgroene beweging zich blijvend in te zetten voor: goed en fatsoenlijk betaald werk voor iedereen, betaalbare woonruimte, goede publieke voorzieningen als zorg, onderwijs, kinderopvang, en openbaar vervoer. En voor een rechtvaardig antwoord op de klimaatcrisis, dat mensen verbindt in plaats van verdeelt, en ervoor zorgt dat de sterkste schouders ook de zwaarste lasten van de transitie dragen.

Harde bezuinigingspolitiek zal de verdeeldheid in de samenleving vergroten en het wantrouwen verder voeden. En in die voedingsbodem kan haat blijven voortwoekeren.

Timmermans: “We zullen solidariteit moeten organiseren. Niet alleen uit moreel plichtsbesef, maar ook uit weloverwogen eigenbelang.”

Dat vraagt, volgens Timmermans, om een veel eerlijker fiscaal systeem dat de extreme scheefgroei tussen arbeid en kapitaal corrigeert, in het voordeel van werkende mensen en mensen die geen werk kunnen vinden.

“Die oneerlijkheid wordt niet door iedereen gezien maar wel door de hele samenleving gevoeld, er moet iets gebeuren. Je kan niet zeggen: we gaan het eerlijk doen in dit land, zonder dat je het grootkapitaal aanpakt. Iedereen die dat belooft, heeft hersenschimmen.”

“Nederland is van ons allemaal” is van Uitgeverij van Gennep. Isbn 9789461646071, 64 pp, prijs €9,99, opbrengst gaat naar de strijd tegen kinderarmoede.

Wil je in gesprek met Frans over zijn boek en ideeën? Kom naar één van de boekpresentaties.