Europese Commissie bevestigt: regels tegen verslavend ontwerp van apps en telefoons zijn nodig

Zojuist presenteerde de Europese Commissie de ‘Digital Fairness Fitness Check’. Een rapport over hoe de consumentenbescherming online ervoor staat en waar de EU nu in tekortschiet. Na het initiatiefrapport van Europarlementariër Kim van Sparrentak, bevestigt de Europese Commissie dat er inderdaad nieuwe regels nodig zijn tegen verslavende apps en online manipulatieve praktijken.

Van Sparrentak is tevreden dat haar initiatief aanslaat: “Fantastisch nieuws dat de Commissie dit probleem nu ook wil aanpakken. Zo pakken we controle terug over onze eigen tijd en aandacht in plaats van dat je je continu moet wapenen tegen de permanente gokkast in je broekzak. Niemand is opgewassen tegen de manipulatieve trucs van de grote techbedrijven, daarom grijpen we nu in.”

Maatregelen die genoemd worden zijn onder meer het aanpakken van de eindeloze scroll en automatisch afspelen van filmpjes in je tijdlijn. Volgens het rapport moet ook manipulatie in online games, zoals met nep-valuta en verslavende loot boxes, worden aangepakt. Dit wil de Europese Commissie vastleggen in een wet de Digital Fairness Act. Of de Commissie stevig genoeg durft in te grijpen tegen verslavend ontwerp blijft de vraag. Volgens GroenLinks-PvdA moeten verslavende elementen op zijn minst standaard uit staan of helemaal verboden worden. Daarnaast moeten mensen beter worden beschermd tegen misleiding bij influencer marketing en moet het opzeggen van online abonnementen gemakkelijker worden.

Van Sparrentak: “Offline manipulatie accepteren we niet. Waarom zouden we het online daarom oké vinden om misleid te worden? Daarom moet altijd kunnen uitgaan dat je ook beschermd bent als consument, ook als je iets online koopt.” Vorig jaar december nam het Europees Parlement vrijwel unaniem het initiatiefvoorstel van Van Sparrentak over smartphone en app verslaving aan. Als de kandidaat-Eurocommissarissen straks verkozen zijn, gaat de Commissie aan de slag met De Digital Fairness Act. Dit gaat na verwachting nog minimaal een jaar duren.

Word lid van GroenLinks en PvdA

Samen kan het: een sociaal, groen, en rechtvaardig Nederland. Een land waarin je rond kunt komen van je loon en iedereen mee kan doen. Een Nederland waarin we elkaar kunnen vertrouwen. En een samenleving waarin iedereen niet alleen gelijkwaardig is, maar waarin je ook zo wordt behandeld.

Je wordt al lid vanaf € 2 per maand. Kom dus in actie en sluit je aan bij onze beweging!