Wij geloven dat je samen verder komt dan alleen. Dat laten mensen in Nederland iedere dag zien.
Wanneer we samen feestvieren. Onze blijdschap en verdriet met elkaar delen.
Wanneer we vrijwillig een wedstrijd fluiten op zaterdagochtend. Of als klassenouder helpen op school.
Nederland is een land waar mensen samenwerken. Dat zeggen we niet vaak hardop. Maar het zit heel diep in de harten van mensen.
GroenLinks en de Partij van de Arbeid werken ook samen. Als één partij: GroenLinks-PvdA.
Wij zijn een partij voor veel Nederlanders. We zijn voor eerlijk delen en we zorgen voor de wereld om ons heen.
Daar zijn we trots op.

Stop de stilstand
Nederland heeft veel problemen. Dat komt doordat de politiek vaak verkeerde keuzes heeft gemaakt. Keuzes die goed zijn voor bedrijven en rijke mensen. Zij krijgen steeds meer geld. Maar gewone mensen hebben het steeds moeilijker.
Boodschappen worden duurder. De zorg verdwijnt. Ook dingen zoals bibliotheken en bussen gaan weg. Niet alleen arme mensen merken dit. Ook mensen met een normaal salaris hebben het zwaar.
We zien het overal. Mensen met geld redden zich wel. Mensen zonder geld blijven achter.
Het weer op aarde verandert snel. Dat is slecht voor mensen, dieren en planten. Toch doet de regering niets.
In andere landen krijgen mensen minder vrijheid. Ze mogen niet meer stemmen op wie ze willen of hun mening geven. Maar de Nederlandse regering zegt niks.
De regering doet ook niets tegen de oorlog in Israël en Palestina.
Mensen vluchten naar Nederland. Ze hebben hulp nodig en een plek om te slapen. Maar de regering doet weinig om dat op te lossen.
Politici maken vooral ruzie. Daarom worden mensen in Nederland boos. Ze vertrouwen de overheid niet meer.
Mensen in Groningen en ouders die slachtoffer zijn van het toeslagenschandaal weten dat heel goed.
Nederland staat stil. Maar wij willen dat veranderen.
Wij kiezen voor mensen. Niet voor winst.
Samen vooruit
Het moet anders.
Samen staan we sterk.
We kunnen problemen oplossen als we samenwerken.
We willen een nieuwe start voor Nederland.
In dat nieuwe Nederland denkt niemand alleen aan zichzelf.
We werken samen aan een land waar iedereen mee kan doen.
Niet alleen mensen die al veel hebben.
Daarvoor is een eerlijke overheid nodig.
Een overheid die mensen helpt.
Die durft te kiezen.
Die samenwerkt met bedrijven aan goede plannen voor werk en geld.
We willen eerlijke lonen.
Werk dat zin heeft.
En zorg voor de aarde.
We zorgen dat er weer genoeg leraren, vakmensen en zorgverleners zijn.
Daarvoor moeten mensen in de regering het anders gaan doen.
Wij kiezen voor vooruitgang voor iedereen.
Voor hulp aan mensen die dat nodig hebben.
Voor goede dingen die iedereen nodig heeft, zoals zorg, scholen en bussen.
En voor een samenleving waarin we elkaar helpen.
We hebben eerder laten zien dat verandering kan.
Nu is het tijd om dat opnieuw te doen.
Samen komen we verder.

Vijf beloften voor Nederland
-
-
1
Meer huizen om in te wonen
Iedereen heeft recht op een huis. Een huis is om in te wonen, niet om geld mee te verdienen.
Er zijn te weinig huizen. De huizen die er zijn, zijn vaak te duur. Rijke mensen kopen huizen, maar wonen er zelf niet. Dat vinden wij niet eerlijk.
Daarom gaan we de regels veranderen. Zodat iedereen een betaalbaar huis kan vinden.
Wat gaan we doen?
- We bouwen elk jaar 100.000 nieuwe huizen. Niet alleen voor mensen die weinig verdienen, maar ook voor mensen met een gewoon salaris.
- We maken de regels voor het bouwen van huizen makkelijker. Dan kunnen we sneller bouwen.
- Rijke mensen mogen niet zomaar veel huizen kopen. En ze moeten geld betalen over het extra geld dat ze verdienen met huizen en grond.
-
-
-
2
Samen strijden voor een groene toekomst
De natuur gaat achteruit. Grote bedrijven vervuilen en verdienen geld. Maar gewone mensen krijgen de problemen. Dat is niet eerlijk. Wij willen dat veranderen.
Wat gaan we doen?
- Er komt een speciaal ov-kaartje: het Klimaatticket. Daarmee kun je voor 59 euro per maand onbeperkt reizen met bus, trein en tram.
- Mensen die in een huurhuis wonen, krijgen hulp om hun huis beter te isoleren. Zo blijft het warmer in huis en betaal je minder voor energie.
- We bouwen meer windmolens in zee. En we zorgen dat meer huizen en bedrijven stroom kunnen krijgen.
- We verbieden giftige stoffen, zoals PFAS en landbouwgif. Die zijn slecht voor mensen, dieren en de natuur.
- Vervuilers gaan eerlijk betalen voor de schade die ze veroorzaken.
-
-
-
3
Inkomen waarmee je vooruit komt
Alles is duurder geworden. Je betaalt meer voor boodschappen, energie en zorg. Maar het geld dat mensen verdienen — het inkomen — is niet genoeg omhoog gegaan. Grote bedrijven uit het buitenland krijgen belastingvoordelen. Dat betekent dat ze minder geld hoeven te betalen aan de overheid. Maar gewone mensen betalen vaak te veel. Dat is niet eerlijk. Wij willen dat veranderen.
Wat gaan we doen?
- Het minimumloon gaat flink omhoog. Dat is het laagste bedrag dat je per uur of per maand moet verdienen als je werkt. Ook de AOW (geld dat je krijgt als je met pensioen gaat) en uitkeringen (geld van de overheid als je bijvoorbeeld ziek bent of geen werk hebt) gaan omhoog.
- We maken het leven goedkoper. De zorgpremie (het geld dat je elke maand betaalt voor je zorgverzekering) gaat omlaag. Ook de huurprijzen, de kosten voor het openbaar vervoer (zoals bus, trein en tram) en de prijs van energie worden lager.
- Rijke mensen gaan meer belasting betalen. Dat is geld dat je aan de overheid betaalt, bijvoorbeeld over je loon of spullen die je koopt. Mensen die werken gaan juist minder belasting betalen, zodat ze meer geld overhouden.
-
-
-
4
Leiders die Nederland beschermen
Vrijheid en veiligheid zijn belangrijk, maar ze gaan niet vanzelf. In sommige landen – zoals Amerika, Wit-Rusland, Hongarije en Rusland – zien we dat één persoon te veel macht krijgt. Dat willen we in Nederland niet. Wij willen leiders die beschermen: onze democratie (dat betekent dat iedereen mag meebeslissen), onze rechten en elkaar.
Wat gaan we doen?
- We geven meer geld aan defensie. Dat is de organisatie die Nederland beschermt tegen gevaar, zoals het leger. De rijkste Nederlanders gaan dit betalen, door meer belasting te geven. Belasting is geld dat je aan de overheid betaalt.
- We gaan meer samenwerken met andere landen. Vooral met landen in Europa, maar ook met landen daarbuiten. Samen staan we sterker.
- We maken de rechtspraak beter. Dat betekent dat rechters eerlijk kunnen oordelen en dat mensenrechten (zoals vrijheid en gelijkheid) voor iedereen gelden.
- We beschermen journalisten. Zij zorgen dat we weten wat er in de wereld gebeurt. En we pakken discriminatie streng aan. Discriminatie betekent dat mensen ongelijk worden behandeld, bijvoorbeeld vanwege hun huidskleur, geloof of wie ze zijn. Dat mag niet.
-
-
-
5
De basis op orde, een land dat werkt voor iedereen
- Goede zorg, onderwijs en openbaar vervoer zijn belangrijk. Ze vormen de basis van onze samenleving. Dat betekent: ze zijn nodig zodat iedereen goed kan leven, leren en zich kan verplaatsen. Wij vinden dat bedrijven hier geen winst op mogen maken. Zorg, onderwijs en openbaar vervoer zijn van ons allemaal.
Wat gaan we doen?
- We steunen mensen die werken in de zorg en het onderwijs. Zo willen we zorgen dat meer mensen dit werk willen doen. Bijvoorbeeld door betere betaling en minder druk op het werk. Dat betekent: minder taken, minder stress en genoeg tijd om het werk goed te doen.
- Kinderopvang wordt gratis. Ouders hoeven dan niet meer te betalen als hun kind naar de opvang gaat.
- Kinderen krijgen op school een gezonde maaltijd. Zo kunnen ze beter leren en blijven ze gezond.
- We zorgen dat iedereen makkelijk naar de dokter of het ziekenhuis kan, dicht bij huis.
- Bedrijven mogen geen geld verdienen aan dingen die voor iedereen zijn, zoals zorg en openbaar vervoer. Dat noemen we voorzieningen.
- Het openbaar vervoer in de regio – zoals bussen in dorpen en kleinere steden – wordt weer een taak van de overheid. Dat betekent dat de overheid zorgt dat het goed geregeld is, en niet bedrijven die vooral geld willen verdienen.
-