Partijvergelijker

GroenLinks-PvdA of VVD

GroenLinks-PvdA en VVD hebben weinig overeenkomsten. Sterker nog: er zijn weinig partijen waarmee GroenLinks-PvdA zo veel verschilt als met de VVD. We vinden elkaar wel bij kwesties als militaire en humanitaire steun aan Oekraïne. Maar terwijl de VVD gelooft in de vrije markt en steun voor hoge inkomens en grote bedrijven, laten wij zien dat sociaal en groen beleid juist goed zijn voor de economie. Op die manier gaat echt iedereen erop vooruit.

Steun aan Oekraïne
NAVO-norm van 2% voor defensie halen
Niet samenwerken met radicaal-rechts
Recht op abortus in heel Europa vastleggen in de wet
Werknemers beschermen in Europa
Zorg, onderwijs en wonen beschermen tegen internationale handelsverdragen
Andere partij vergelijken

GroenLinks-PvdA en VVD

Overeenkomsten: internationale veiligheid

GroenLinks-PvdA en de VVD vinden dat we Oekraïne moeten steunen in de oorlog tegen Rusland. Poetin mag deze oorlog niet winnen, want daarmee staan de vrede en veiligheid in heel Europa op het spel. Beide partijen willen aan de NAVO-norm voldoen door 2% van de begroting te reserveren voor defensie. We pleiten voor een sterkere EU-rol binnen de NAVO via meer defensie-investeringen en Europese samenwerking.

Verschillen: beschermen Europese werknemers

GroenLinks-PvdA en VVD verschillen op veel thema’s, maar een van de belangrijkste is het vergroten van de bestaanszekerheid voor iedereen. GroenLinks-PvdA pleit voor goede arbeidsomstandigheden voor alle werknemers in Europa. We willen een Europees minimumloon en maatregelen om uitbuiting – bijvoorbeeld van arbeidsmigranten in de Nederlandse bio-industrie – tegen te gaan.

Voor GroenLinks-PvdA zijn strenge eisen bij nieuwe handelsverdragen van groot belang om onze publieke voorzieningen te beschermen, zoals toegang tot goede zorg, betaalbaar wonen en goed onderwijs. In tegenstelling tot de VVD, die nieuwe handelsverdragen vooral als een kans ziet voor economische groei. Wat GroenLinks-PvdA betreft mag de markt nooit boven het welzijn van Europese burgers komen te staan.

Verschillen: samenwerken met radicaal-rechts

Voor GroenLinks-PvdA is er een duidelijke grens als het gaat om politieke samenwerking: wij werken niet met partijen die bevolkingsgroepen uitsluiten. We staan voor een inclusieve samenleving, waarin haat en discriminatie geen plaats hebben. De VVD stapt op dit moment in een regering met de radicaal-rechtse PVV. De schadelijke gevolgen daarvan zijn al te zien in het akkoord dat de partijen hebben gesloten. De VVD dreigt uit de partij te worden gezet door Renew, de Europese liberale partij.

In heel Europa zijn de effecten van de opkomst van radicaal-rechtse partijen al zichtbaar. In Italië worden de namen van niet-biologische lesbische moeders uit de geboorteakte van hun kinderen geschrapt. Ook het abortusrecht staat in verschillende Europese landen onder druk. Daarom wil GroenLinks-PvdA dat het recht op abortus wordt verankerd in het Handvest van de grondrechten van de EU.

Kom je er nog steeds niet uit? Stuur ons dan een appje!

VVD

Stuur mij een stemherinnering!

Laat zien dat ook jouw stem telt op 6 juni. Samen verhogen we de opkomst voor een sterk, verenigd, en rechtvaardig Europa.