Partijvergelijker

GroenLinks-PvdA of Volt

GroenLinks-PvdA en Volt willen allebei een sterk en groen Europa dat klaar is voor de toekomst. We zijn voor ambitieus klimaatbeleid en voor meer Europese samenwerking. Wat GroenLinks-PvdA onderscheidt is onze ervaring en impact in de Europese politiek. Onze politici hebben de Green Deal vormgegeven. Daarmee heeft Europa een rechtvaardige uitweg uit de klimaatcrisis. Die ervaring is van cruciaal belang om de EU toekomstbestendig te maken in een tijd dat de weerstand vanuit rechts groeit.

Meer Europese samenwerking
Progressieve waarden beschermen
Ambitieuze klimaatdoelen
Gegarandeerd in een links-progressieve fractie
Ervaren Europarlementariërs met grote impact
Andere partij vergelijken

Overeenkomsten: een sterk, groen, en solidair Europa

GroenLinks-PvdA en Volt kunnen elkaar op veel progressieve thema’s goed vinden. Net als wij spreekt Volt zich uit tegen de opkomst van extreemrechts, en vóór de Europese democratie. We vinden allebei dat Europese samenwerking de sleutel is tot een rechtvaardige klimaattransitie en een veilig continent. Daarom hebben Frans Timmermans, Bas Eickhout en Mohammed Chahim de afgelopen jaren gestreden voor de Green Deal, waarmee we de klimaataanpak in heel Europa hebben vastgelegd in de wet. We vinden elkaar ook in ambitieuze klimaatplannen voor de toekomst. Zo willen GroenLinks-PvdA en Volt allebei graag minder vliegverkeer, en meer inzetten op duurzame alternatieven, zoals een goed Europees treinnetwerk.

Verschillen: impact in progressieve Europese politiek

Een verschil tussen GroenLinks-PvdA en Volt is onze ervaring in het Europees Parlement. Dat is logisch, want Volt is een relatief jonge partij. Veel kandidaten van GroenLinks-PvdA hebben de afgelopen jaren hun stempel gedrukt op belangrijke plannen en maatregelen in het Europees Parlement, bijvoorbeeld de AI-wet en de beperking van desinformatie en verslavende algoritmes. Die ervaring zal ook de komende jaren hard nodig zijn.

Ten slotte zijn GroenLinks-PvdA en Volt bij verschillende Europese fracties aangesloten. GroenLinks-PvdA is een samenwerking tussen de Europese groenen (Groenen/EVA) en de sociaaldemocraten (S&D). Onze gekozen kandidaten verdelen zich over die fracties en gaan in allebei de fracties aan de slag met ons gezamenlijke verkiezingsprogramma. Volt heeft nog niet bekendgemaakt bij welke fractie ze zich aansluiten. Volt heeft nu één Europarlementariër bij de groenen, en één bij de liberalen (Renew) waar ook de VVD bij aangesloten is.

Kom je er nog steeds niet uit? Stuur ons dan een appje!

Volt

Stuur mij een stemherinnering!

Laat zien dat ook jouw stem telt op 6 juni. Samen verhogen we de opkomst voor een sterk, verenigd, en rechtvaardig Europa.