Partijvergelijker

GroenLinks-PvdA of SP

GroenLinks-PvdA en de SP kunnen elkaar goed vinden op sociale thema’s. Zo willen we arbeidsomstandigheden verbeteren en Europa beschermen tegen slechte handelsovereenkomsten met andere landen. Maar GroenLinks-PvdA gelooft dat er meer samenwerking op Europees niveau nodig is om onze veiligheid, democratie en progressieve waarden te beschermen. De SP is hier veel terughoudender in en ziet liever minder bemoeienis.

Rechten van werknemers beschermen in Europa
Welzijn van mens, dier en natuur boven winst
Europees minimumloon invoeren
Internationale veiligheid vergroten door meer Europese samenwerking
Recht op abortus in heel Europa
Andere partij vergelijken

GroenLinks-PvdA en de SP

Overeenkomsten: werknemers en publieke voorzieningen beschermen

GroenLinks-PvdA en SP staan pal voor de rechten van werknemers. We willen hun positie versterken en slechte arbeidsomstandigheden tegengaan in Nederland en in de rest van Europa. GroenLinks-PvdA gaat hier nog iets verder in door te pleiten voor een Europees minimumloon.

We kunnen elkaar ook vinden in het beschermen van belangrijke voorzieningen zoals de zorg, wonen en onderwijs tegen de slechte invloed van internationale handelsverdragen. Winst mag nooit ten koste gaan van groene en sociale vooruitgang

Wat betreft het klimaat is GroenLinks-PvdA ambitieuzer. Wij willen een progressieve vliegbelasting. Dat wil zeggen: hoe vaker je vliegt, hoe meer belasting je betaalt.

Verschillen: meer Europese samenwerking om onze veiligheid en progressieve waarden te beschermen

Een verschil tussen GroenLinks-PvdA en SP is hoe we denken over Europese samenwerking. Een sterk, solidair Europa is wat ons betreft van groot belang voor de internationale veiligheid. De SP is hier terughoudender in. Bijvoorbeeld als het gaat om het toetreden van Oekraïne aan de Europese Unie: wij zijn daar voor, wanneer Oekraïne aan de voorwaarden voldoet. De SP is dat niet.

De opkomst van radicaal-rechtse partijen in Europa zorgt ervoor dat het recht op abortus onder druk staat. Maar de SP vindt dat Europa niet gaat over dit soort zaken. GroenLinks-PvdA wil juist ook op Europees niveau vechten voor progressieve waarden, zoals het recht om baas te zijn in eigen buik. Wij willen het recht op abortus daarom opnemen in het Handvest van de grondrechten van de EU.

Kom je er nog steeds niet uit? Stuur ons dan een appje!

SP

Stuur mij een stemherinnering!

Laat zien dat ook jouw stem telt op 6 juni. Samen verhogen we de opkomst voor een sterk, verenigd, en rechtvaardig Europa.