Partijvergelijker

GroenLinks-PvdA of Partij voor de Dieren

GroenLinks-PvdA en de Partij voor de Dieren vormen samen de harde kern van de klimaatbeweging in de Tweede Kamer. We knokken voor een wereld die we gezond kunnen doorgeven aan de volgende generaties. Ook maken we ons allebei hard voor meer dierenwelzijn en het sluiten van megastallen. We verschillen het meest als het gaat om de Europese Unie. Wij hebben daar meer vertrouwen in, en behalen daarmee ook meer resultaat.

Ambitieuze klimaatplannen
Natuur beschermen en herstellen
Geen Europese subsidies voor megastallen
Meer Europese samenwerking voor internationale veiligheid
Europarlementariërs met grote impact
Andere partij vergelijken

Overeenkomsten: klimaat en natuur

GroenLinks-PvdA en de Partij voor de Dieren zijn allebei progressieve partijen die strijden voor het klimaat en de natuur. In de Tweede Kamer heeft de PvdD veel bereikt op het gebied van dierenwelzijn. We trekken daarin ook graag samen op. We pleiten allebei voor harde klimaatactie, natuurbescherming, en groene landbouw in plaats van de bio-industrie. Maar bijvoorbeeld ook voor het versterken van de rechten van lhbtqia+ personen.

Verschillen: samenwerken voor klimaatactie en een veilig Europa

In de Europese Unie liggen GroenLinks-PvdA en de Partij voor de Dieren verder uit elkaar. Zo is PvdD helemaal tegen verdere Europese samenwerking om onze veiligheid te versterken. De PvdD wil Oekraïne weliswaar blijven steunen, maar zit in een Europese fractie – The Left – samen met partijen die meer aan de kant van Rusland staan. Ook zijn veel partijen, waaronder tot voor kort PvdD, sceptisch over de Europese Unie. GroenLinks-PvdA wil de steun aan Oekraïne uitbreiden, zodat het land zich echt kan verdedigen tegen Poetin. Dat is in het belang van de veiligheid van heel Europa. Wat ons betreft moeten we samenwerken met onze buurlanden om te zorgen voor een sterk en veilig Europa.

In het Europees Parlement stemt PvdD vaker tegen samenwerkingen met het politieke midden, terwijl GroenLinks-PvdA juist vóór samenwerking is. Op die manier hebben wij – met Frans Timmermans als Eurocommissaris en Bas Eickhout als onderhandelaar namens de Groenen – een belangrijke rol gespeeld in de Green Deal. Daar samen te werken is het gelukt om krachtig klimaatbeleid in heel Europa vast te leggen in de wet. Wat ons betreft is onze impact daarom groter dan die van partijen die aan de zijlijn blijven staan.

Kom je er nog steeds niet uit? Stuur ons dan een appje!

Partij voor de Dieren

Stuur mij een stemherinnering!

Laat zien dat ook jouw stem telt op 6 juni. Samen verhogen we de opkomst voor een sterk, verenigd, en rechtvaardig Europa.