Partijvergelijker

GroenLinks-PvdA of NSC

GroenLinks-PvdA en NSC zijn er allebei van overtuigd dat we meer moeten doen om onze democratie en nationale veiligheid te beschermen in een steeds onveiligere wereld. Als het aan GroenLinks-PvdA ligt, doen we dat samen met de andere Europese landen. Wat ons betreft zijn we samen sterker en efficiënter. NSC is hier terughoudender in en ziet liever dat lidstaten hun problemen individueel aanpakken.

Steun aan Oekraïne
NAVO-norm van 2% voor defensie halen
Samenwerking met extreem-rechts uitsluiten
Vrij bewegen binnen de grenzen van de EU
Recht op abortus beschermen in Europa
Opkomen voor lhbtiq+-rechten
Rechten van werknemers beschermen in Europa
Andere partij vergelijken

GroenLinks-PvdA en NSC

Overeenkomst: internationale veiligheid vergroten

Zowel GroenLinks-PvdA als NSC zijn voorstanders van het voldoen aan de NAVO-norm van 2%. We willen allebei Oekraïne steunen en de vrede en veiligheid in Europa beschermen. GroenLinks-PvdA gaat hier verder in. We willen onszelf en met name de Oost-Europese landen beter beschermen tegen Russische dreiging. Als ze aan de Europese waarden qua democratie en rechtsstaat voldoen, staan we open voor het EU-lidmaatschap van landen als Moldavië en Georgië. Landen die de dreiging van Rusland elke dag voelen.

Verschillen: beschermen Europese werknemers

Ook op andere vlakken pleit GroenLinks-PvdA voor meer samenwerking in Europa, bijvoorbeeld om voor goede arbeidsomstandigheden te zorgen. We willen een Europees minimumloon en maatregelen om gevaarlijke of oneerlijke werksituaties tegen te gaan. NSC is tegen het Europese minimumloon en vindt dat arbeidsomstandigheden geen verantwoordelijkheid zijn van de Europese Unie.

Verschillen: samenwerken met radicaal-rechts

Voor GroenLinks-PvdA is er een duidelijke grens als het gaat om politieke samenwerking: wij werken niet met partijen die bevolkingsgroepen uitsluiten. We staan voor een inclusieve samenleving, waarin haat en discriminatie geen plaats hebben. NSC stapt op dit moment samen met VVD en BBB in een regering met de radicaal-rechtse PVV.

In heel Europa zijn de effecten van de opkomst van radicaal-rechtse partijen al zichtbaar. In Italië worden de namen van niet-biologische lesbische moeders uit de geboorteakte van hun kinderen geschrapt. Maar ook het recht om baas in eigen buik te zijn staat in Europese landen onder druk. Dit gaat om rechten waar we keihard voor gestreden hebben, die mogen ons niet worden afgepakt. Daarom wil GroenLinks-PvdA dat het recht op abortus wordt verankerd in het Handvest van de grondrechten van de EU.

Kom je er nog steeds niet uit? Stuur ons dan een appje!

NSC

Stuur mij een stemherinnering!

Laat zien dat ook jouw stem telt op 6 juni. Samen verhogen we de opkomst voor een sterk, verenigd, en rechtvaardig Europa.