Partijvergelijker

GroenLinks-PvdA of D66

GroenLinks-PvdA en D66 hebben veel met elkaar gemeen. We werken allebei aan krachtig klimaatbeleid, een eerlijkere economie en een gelijkwaardige samenleving – en vaak trekken we samen op. Maar terwijl D66 meer overlaat aan de markt, wil GroenLinks-PvdA meer actie ondernemen om werknemers zekerheid te geven. In Europa werken we in verschillende fracties: GroenLinks-PvdA is een samenwerking tussen de groenen en de sociaaldemocraten, terwijl D66 in de liberale fractie zit waar ook de VVD bij aangesloten is.

Meer Europese samenwerking
Ambitieus klimaatbeleid
Democratie boven de bedrijfswinsten van Big Tech
Europees minimumloon
Progressieve samenwerking
Andere partij vergelijken

GroenLinks-PvdA en D66

Overeenkomsten: Ambitieus klimaatbeleid

De Europese verkiezingen komen op een belangrijk moment, want Europa staat voor enorme uitdagingen. De klimaatcrisis en de Russische aanval op Oekraïne vragen veel van de Europese Unie. GroenLinks-PvdA en D66 zijn allebei voor meer steun aan Oekraïne en voor meer Europese samenwerking om dat mogelijk te maken. Net als de aanpak van de klimaatcrisis. Frans Timmermans en Bas Eickhout hebben als Eurocommissaris en onderhandelaar namens de Europese groenen een centrale rol gespeeld in de vorming van de Green Deal. Daarmee hebben we eerlijk en ambitieus klimaatbeleid in heel Europa in de wet vastgelegd.

Overeenkomsten: Verslavende algoritmes aanpakken

Ook zijn GroenLinks-PvdA en D66 allebei kritisch op de verslavende algoritmes van Big Tech-bedrijven. Die zijn ongezond en zelfs gevaarlijk omdat ze desinformatie verspreiden. Onze Europarlementariër Kim van Sparrentak werkt er hard aan om dit soort algoritmes aan banden te leggen.

Verschillen: Europees minimumloon

GroenLinks-PvdA en D66 willen allebei een eerlijkere Europese economie. Maar wat ons betreft zet D66 niet altijd de concrete stappen die daarvoor nodig zijn. Zo is de partij tegen een Europees minimumloon, terwijl wij daar voor zijn. GroenLinks-PvdA is juist kritisch op nieuwe vrijhandelsverdragen, omdat ze ten koste gaan van onze zorg, ons onderwijs en onze arbeidsmarkt. Dit soort verdragen hebben de afgelopen jaren ook enorme klimaatschade veroorzaakt. Daarom willen we strengere voorwaarden: mens en natuur zijn belangrijker dan winst.

Verschillen: Progressieve samenwerking

D66 is net als de VVD onderdeel van de liberale fractie in het Europees Parlement: Renew. GroenLinks-PvdA is een samenwerking tussen de groenen en de sociaaldemocraten. Die samenwerking is er niet voor niets. Klimaatverandering en toenemende ongelijkheid zijn nauw met elkaar verbonden. We kunnen de klimaatcrisis niet met z’n allen aanpakken als miljoenen mensen niet kunnen rondkomen. Daarom willen wij groene en rode politiek samenbrengen. Na de verkiezingen gaan we in de twee fracties aan de slag met één gezamenlijk verkiezingsprogramma. Dit is een unieke kans om zo veel mogelijk van onze plannen te realiseren.

Kom je er nog steeds niet uit? Stuur ons dan een appje!

D66

Stuur mij een stemherinnering!

Laat zien dat ook jouw stem telt op 6 juni. Samen verhogen we de opkomst voor een sterk, verenigd, en rechtvaardig Europa.

Naam(Vereist)
Akkoord(Vereist)
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.