Het GroenLinks-PvdA logo in grote letters op het podium op het verkiezingscongres van 2023

Ledenreferenda voor de Europese Verkiezingen

Veelgestelde vragen

De leden van GroenLinks en de Partij van de Arbeid stemmen in twee referenda over de gezamenlijke lijsttrekker en kandidatenlijst voor de Europese Verkiezingen op 6 juni 2024. Op deze pagina vind je de lijstsamenstelling en beantwoorden we veelgestelde vragen over deze ledenreferenda.

Over het kandidatenreferendum

• Waar gaat dit referendum over?

Dit referendum gaat over de volgorde van de kandidatenlijst vanaf plek 2 – want de eerste plaats wordt natuurlijk bezet door de lijsttrekker. Van tevoren publiceert de kandidatencommissie een conceptlijst met kandidaten van beide partijen. Daarna stemmen de leden over de volgorde van de kandidaten van hun eigen partij.

Na afloop van het referendum wordt de definitieve lijst gevormd met kandidaten van GroenLinks en de PvdA op vaste plekken, afhankelijk van welke partij de lijsttrekker levert. De verdeling is als volgt:
    – Partij A: 1, 4, 5, 8 en volgende even plaatsen
    – Partij B: 2, 3, 6, 7, 9 en volgende oneven plaatsen

• Wanneer kunnen leden stemmen?

Het kandidatenreferendum opent op dinsdag 6 februari om 12.00 uur en sluit op dinsdag 20 februari om 15.00 uur.

• Wie mogen er stemmen?

Alle stemgerechtigde leden van GroenLinks en de PvdA mogen hun stem uitbrengen.

• Bij de PvdA heb je stemrecht als je bij opening van de stemming ten minste 30 dagen lid bent en de eerste contributie hebt betaald.
    • Bij GroenLinks mag je stemmen als je drie maanden lid bent en contributie betaald hebt.
  • Wanneer wordt de uitslag bekendgemaakt?

Na het sluiten van de stemming op dinsdag 20 februari maken we diezelfde dag nog de uitslag bekend.

• Hoe wordt de uitslag bepaald?

Vóór sluiting van het referendum worden ook de ontvangen briefstemmen ingevoerd in de stemtool. Daarna sluit het referendum en worden de stemmen geteld. De telling van het referendum wordt verricht door het presidium of een door het presidium ingesteld stembureau.

Hier vind je meer informatie over het kiesstelsel dat we gebruiken voor het kandidatenreferendum.

• Wat kan ik doen als ik het niet eens ben met de uitslag?

Na de telling, vaststelling en bekendmaking wordt de uitslag van het referendum gepubliceerd.

Een lid kan binnen 24 uur na de vaststelling van de uitslag beroep aantekenen bij het PvdA-presidium of de referendumcommissie van GroenLinks tegen onregelmatigheden bij de ledenraadpleging. Zij nemen dan binnen 24 uur een beslissing. Als het beroep gegrond wordt verklaard, nemen de partijbesturen zo snel mogelijk een beslissing over het gevolg ervan voor de uitslag van het referendum.

De referendumcommissie van GroenLinks is te bereiken via [email protected].

Het presidium van de PvdA kun je mailen via [email protected].

Samenstelling kandidatenlijst

Lijstverdeling GroenLinks-PvdA voor de Europese verkiezingen. Dezelfde informatie vind je ook in de FAQ bij de eerste vraag.

Technische vragen

• Hoe stem ik online?

Online stemmen werkt zo:

1. Gebruik je smartphone, tablet of PC
    2. Zorg voor een werkende en stabiele internetverbinding
    3. Klik op de link in de e-mail met je stemcode. Deze email heb je op dinsdag 6 februari ontvangen.
    4. Voer je persoonlijke inlogcode in. Deze kun je vinden in de e-mail of de brief die je van GroenLinks of PvdA krijgt op de eerste dag van het referendum
    5. Druk op ‘ga verder’
    6. Er zijn twee tabbladen: – Home een korte uitleg – Stem hier kun je je stem uitbrengen
    7. Geef jouw keuze op en klik op bevestigen.
    8. Je kunt slechts één keer per code inloggen en één keer een stem uitbrengen.

• Waar vind ik mijn stemcode?

Als je stemgerechtigd lid bent, krijg je op de dag dat het referendum opent een e-mail of een brief met jouw stemcode. Je kunt met die code één keer inloggen en één stem uitbrengen.

Geen stemcode ontvangen, terwijl je die wel zou moeten krijgen? Neem contact op met [email protected] (GroenLinks) of [email protected] (PvdA).

• Ik ben dubbellid. Hoe werkt dat met stemmen?

Als je lid bent van GroenLinks én de PvdA, dan krijg je twee stemcodes. Om voor beide partijen te kunnen stemmen, moet je stemtool opnieuw openen in een andere browser of een incognito-venster.

Toegankelijkheid

• Kan ik gebruik maken van de stemtool als ik slechtziend ben?

Ja, de tool is ook te gebruiken op een smartphone. Op de smartphone zit een functie waarbij alle teksten worden opgelezen. Daarnaast bestaan er telefoons voor slechtzienden.

• Is de stemtool ook goed te gebruiken als je een handbeperking hebt?

De stemtool kun je bedienen op een telefoon, laptop, tablet of PC. Er dient te worden geklikt in de stemtool. Dit kan handmatig, maar ook via een apparaat met voice control.

Staat je vraag hier niet tussen?

Als je toch nog vragen hebt over de referenda, het proces of het stemmen zelf; neem contact op. We helpen je graag verder. Je kunt ons bereiken via [email protected] (Partij van de Arbeid) en [email protected] (GroenLinks).